World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article
 

Weekly Worker

Weekly Worker
Type Weekly Newspaper
Format Online, Print
Owner(s) CPGB-PCC
Publisher CPGB-PCC
Founded 1993
Political alignment Marxist
Language English
Headquarters London
Website http://weeklyworker.co.uk

The Weekly Worker is a newspaper published by the Communist Party of Great Britain (Provisional Central Committee) (CPGB-PCC). The paper is well known on the left for its polemical articles, close attention to Marxist theory and the politics of other Marxist groups. It claims an online readership averaging over 20,000 a week[1] but only prints 500 copies per week.

Contents

  • Outlook 1
  • Structure 2
  • Production 3
  • History 4
    • 21st century 4.1
  • References 5
  • External links 6

Outlook

The CPGB-PCC's declared intention is to emulate dialectically, themselves to not be a Marxist party. They aim instead for the paper to provide a focus for the communist organisation and theory which will be absorbed by a Marxist party that will arrive in a time of greater working class activism.

The paper has a policy of printing a wide variety of viewpoints. For example, it has printed the articles of the Revolutionary Democratic Group (RDC) over a significant part of the paper's history. The group has also given columns to factions within the party, notably the Red Platform faction during a debate over the CPGB-PCC's stance to the newly founded Respect. The Weekly Worker is known for its reporting of the activities of other left-wing groups with a particular focus on the Socialist Workers Party and the Alliance for Workers Liberty. Critics regard this as being gossip and amounting to sectarianism, a charge inverted by the CPGB.[3]

The paper has, amongst left wing publications, one of the most open publishing policies. The paper prides itself on publishing a variety of letters, including critical ones. This has often resulted in lengthy debates been conducted through them, leading to a set of familiar names in the letters page.

The paper has also attracted many leading activists, but non party members, to write in the paper. Leading UK gay rights activist Peter Tatchell, former Soviet dissident Boris Kagarlitsky, Marxist scholar Hillel Ticktin (editor of the magazine Critique) and Graham Bash of Labour Left Briefing have been regular contributors. [1]

Structure

The paper is typically around sixteen pages long (after having been eight till the mid 1990s). Rarely it incorporates publications by other attached groups such as Communist Students. The basic structure is:

  • Front Page: typically of magazine format, with large striking image and overlaid text. The image tends to be artistic, examples include Hieronymus Bosch's The Garden of Earthly delights to a picture of Barack Obama titled 'World's No 1' Terrorist'[4]
  • Letters Page: one or two pages of letters sent to the paper during the week.
  • Action Column: a column containing upcoming events[5]
  • News: the next few pages typically contain Marxist interpretation of World News
  • Left Politics: this tends to be followed by articles outlining developments with the left-wing political sphere
  • Theory and Reviews: towards the end of the paper there are articles dealing theoretical issues in Marxism, historical points and reviews of recent plays books etc.
  • Final News Item: the paper typically ends with a Marxist interpretation and response to a world event.

The paper runs a weekly section 'What we Fight for'[6] outlining in bullet point the core programme of the CPGB-PCC.

It also has 'Fighting Fund' section where 'Robbie Rix' attempts to cajole readers into donating to the paper whilst providing an update on readership levels. In September 2008 the paper decided to increase its monthly fund raising targets from £500 per month to £1,000.[7] The party is reasonably successful in raising these small, for political party, amounts. The Fighting fund is replaced during the main fund raising drive, the Summer Offensive,[8] with updates on the offensive. Typically the party set themselves the task of raising around £25,000.[9] The paper vigorously denies other sources of funding, priding itself on being solely funded by the membership of the party and readership.[10][11]

Production

The Weekly Worker developed out of The Leninist.[12] After the transition to becoming the Weekly Worker the party succeeded in buying its own printing press. The machine was also operated by a party member, Phil Kent, giving the party complete control over publishing, something it considered integral to its independence.[13] The paper was for the '90s a large broadsheet printed in black and red, although towards the end of the decade the paper started to develop a web presence. As the new millennium moved on the online version of the Weekly Worker became more important, till print readership became a small fraction of the total readership.[14]

In 2008 the party's press broke irreversibly. After considering stopping print publication altogether the party decided to focus on web publication but attempt to develop the facilities to print an A4 version of the Weekly Worker. The party has been involved in its archive of both the Weekly Worker and The Leninist, whilst modernising and overhauling its website.[15]

Back issues of the Leninist were published online in July 2012. In May 2014, the Weekly Worker moved to a website separate from the party website.

History

The paper was first published in 1993, having developed out of The Leninist, the eponymous underground publication of the left group opposed to the Euro-communist leadership of the by then dissolved Communist Party of Great Britain (CPGB).[16] The group was defined by their adherence to orthodox Soviet Marxism and their strong opposition to Euro-communism within the former CPGB. This found primary expression in their stance towards the Soviet Union, where they denounced Mikhail Gorbachev's reforms and the developments within the Warsaw Pact. The party's position was as rigorous to lead the group to publish denouncements of the Polish Solidarność trade union for agitation against the workers regime. Such positioning was charactured by the nickname 'Tankies.'[17]

The Leninist had a convoluted path to publication. After a factional confrontation with the then Euro-communist leaning leadership, a group called the [22] These two years of study finally culminated in the publication of the first edition of the Leninist.[23]

After the dissolution of the CPGB, the group around The Leninist declared their intention to reforge the party on what they declared to be "firm Leninist principles". They organised an "emergency conference", at which they claimed the CPGB name, but not its assets. The group are technically named the CPGB-PCC but commonly known as just the CPGB. They are distinct from the [22]

The 1990s marked a period of introspection for the group. The nature of the Soviet Union was reappraised as being Stalinist, however the group reaffirmed their Leninist heritage (as opposed to the Trotskyist heritage of many other left groups). Having decided on the central importance of re-evaluating theory, this debate was primarily conducted through the Weekly Worker.

21st century

The Weekly Worker was a faultline during unity negotiations between left groups during the Socialist Alliance (SA). It was proposed that the groups within the SA produced a single paper. This would have resulted in the loss of the Weekly Worker, something that was contentious within the CPGB, both pro and against. The discussions however became moot after the Socialist Workers Party decided to leave the SA and join the movement that would result in the formation of Respect.

The formation of Red Party, followed by Ian Donovan after the change of position. This early debate though settled into a strong editorial line against Respect, for being an 'unprincipled unpopular front', which followed through to the split resulting in Respect Renewal and Left List. The paper's commitment to angular debate and reporting on the topic, combined with the lack of coverage from more official sources, led to increase in readership. The paper, at the height of the Respect project, reached 40,000 readers a week. This controversy has refreshed the party, seemingly leading to a new wave of confidence and generation of recruits.[24]

Recently the paper offered to become the paper of the new Campaign for a Marxist Party. This collapsed after repeated disagreements about Marxist theory and the logistics of running the movement with members of the Democratic Socialist Alliance. The paper has also been at the forefront over debates between the CPGB-PCC and the Alliance for Workers Liberty over Communist policy towards Iran.

In line with Marxist tradition the actual CPGB-PCC contributors write under a variety of assumed names. John Chamberlain usually calls himself "Jack Conrad" or "John Bridge". This explains the multiplicity of authors but familiar sets of prose. The Weekly Worker has been estimated to have as few as 37 members as of 2007 (which is consistent with the £1,000 the party attempts to raise through the paper every month to cover printing costs). This is an increase on the 10 or so who were initially part of The Leninist.

John Chamberlain and Mike Macnair are reasonable indicators of the party position, with both sitting on the central committee of the CPGB-PCC, writing leading articles on theory and being the only members to have had books published by the party.[25] Back issues of the Leninist were published online in July 2012. In May 2014, the Weekly Worker moved to a website separate from the party website.

References

  1. ^ Average Readership, Accessed 20/02/09
  2. ^ Weekly Worker and Iskra, Accessed 20/02/09
  3. ^ Open Publishing, Accessed 20/02/09
  4. ^ Obama, Accessed 20/02/2009
  5. ^ Action Column, Accessed 17/02/09
  6. ^ What we fight for, Accessed 1/02/2009
  7. ^ Fighting Fund, Accessed 20/02/2009
  8. ^ History of the Summer Offensive Accessed 17/02/2009
  9. ^ Fund raising Accessed 17/02/2009
  10. ^ Summer Offensive, Accessed 20/02/09
  11. ^ Funding Independence, Accessed 20/02/09
  12. ^ Leninist Evolution, Accessed 20/02/09
  13. ^ Printing the Weekly Worker, Accessed 20/02/09
  14. ^ Web Importance, Accessed 20/02/09
  15. ^ Website Update, Accessed 20/02/09
  16. ^ The Leninist, Accessed 20/02/09
  17. ^ Tankies, Good News Section, Accessed 20 February 2009
  18. ^ NCP-CPGB Split, Accessed 20/02/09
  19. ^ Communist Party of Turkey and CPGB, accessed 20/02/09
  20. ^ Communist Party of Turkey and CPGB, Accessed 20/02/09
  21. ^ Reforging the old CPGB, Accessed 20/02/09
  22. ^ a b Reforging the CPGB, Accessed 20/02/09
  23. ^ First Leninist, Accessed 20/02/09
  24. ^ Confidence, Good News Section, Accessed 20/02/09
  25. ^ Book List

External links

  • websiteWeekly Worker
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.