World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Maariv (newspaper)

 

Maariv (newspaper)

Maariv
First edition of Maariv, 1948
Type Daily newspaper
Format Tabloid
Owner(s) Eli Azur
Editor Doron Cohen
Golan Bar-Yosef
Founded 1948
Political alignment Centrist[1]
Language Hebrew
Headquarters Tel Aviv, Israel
Circulation about 90,000
Website Maariv Online
Maariv House at the Maariv intersection in Tel Aviv

Maariv (Hebrew: מַעֲרִיב‎, lit. Evening) is a national[2] Hebrew-language daily newspaper published in Israel. It is second in sales after Yedioth Ahronoth and fifth in readership after Israel HaYom, Yedioth Ahronoth, The Jerusalem Post, and Haaretz.[3] From Sunday to Thursday the newspaper is printed under the Ma'ariv Hashavu'a (Hebrew: מעריב השבוע‎) brand while the weekend edition that is out in Friday is printed under the Ma'ariv SofHashavu'a (Hebrew: מעריב סופהשבוע‎) brand.

Since May 2014, Maariv‍ '​s co-editors in chief are Doron Cohen and Golan Bar-Yosef. Apart from the daily newspaper and its supplements, the Maariv has a chain of local newspapers with a national scale distribution and magazines division.

Contents

  • History 1
  • Political orientation 2
  • Circulation 3
  • Supplements 4
  • Notable journalists 5
    • Present 5.1
    • Past 5.2
  • Online version 6
  • See also 7
  • References 8
  • External links 9

History

Maariv was founded in 1948 by former Yediot Aharonot journalists led by Dr. Ezriel Carlebach who became Maariv's first editor-in-chief. It was the most widely read newspaper in Israel in its first twenty years.[2]

For many years, the Nimrodi family held a controlling stake in Maariv and Yaakov Nimrodi served as its chairman. In March 2010, Zaki Rakib bought a 50% share from Israel Land Development Company and Ofer Nimrodi, bringing new energy and much needed cash infusion to the newspaper, which has been losing millions of NIS a year since 2004. Rakib became the new chairman.[4] However, it was announced in March 2011 that Nochi Dankner was to take control of Maariv through his Discount Investment. On 25 March Discount transferred 20 million NIS to the struggling firm.[5] On 11 September, Maariv‍ '​s chairman Dani Yakobi issued a statement saying that he will sell the newspaper's printing equipment to be able to pay September salaries. On 7 September, Globes announced that Dankner had reached an agreement with Shlomo Ben-Zvi, publisher of Makor Rishon to buy out the newspaper [6] However, the deal faltered, and Dankner turned to the court on 23 September for a stay of proceedings process. The court, in turn, appointed a trustee, Shlomo Nass, who ran the newspaper and searched for a buyer. During the following weeks the workers waged a campaign against IDB and Dankner, demanding he honor his obligations to them and pays their salaries, pensions and severance package in full.

Maariv workers marching towards the IDB offices in Tel Aviv, September 2012

In early November the trustee sold the newspaper to Ben Zvi without the debts or the workers. Ben Zvi kept a fraction of the journalists and commenced a partial convergence process between Maariv and Makor Rishon under his company, Makor Rishon Hatzofe Hameuchad.

As of January 2013, the company Maariv Modiin Ltd. no longer operates Maariv, and until its scheduled closure it will be operated by the court appointed trustee.

In March 2014, after a long struggle to stabilize the company, Mr. Ben Zvi turned to the municipal Jerusalem court for a stay of proceedings process. Maariv closed most of its departments and published only a thin version, until the court appointed trustee will find a new owner. In May 2014 the brand was purchased by Eli Azur who has holdings in a number of media outlets in Israel including The Jerusalem Post, Sport1, Israel Post and 103FM radio station. A few days after the deal was approved, Mr. Azur relaunched the daily newspaper as Maariv-Hashavua, and a weekend edition called Maariv-Sofhashavua, which is an amalgamation of Maariv and the group's weekend magazine Sofhashavua.

Political orientation

Maariv is associated with Israel's political center and has been critical of Benjamin Netanyahu's center-right government.[7]

Moshe Arens, in a Haaretz opinion piece penned in 2012, wrote that the owner of Maariv had resolved a few years earlier to steer the newspaper leftward, "forsaking the right-wing readership that was loyal to it for years".[8]

Circulation

In a TGI survey for the first half of 2012, Maariv‍ '​s market share was 11.9 percent.[9] Until 2013 Maariv owned a printing house, which was sold to the newspaper Yisrael Hayom to cover for the newspaper's big debts. Since then Maariv outsourced the printing operations to other printing houses.

Supplements

  • Weekdays:
    • Hamagazine – Daily Magazine, including culture and entertainment, crosswords, television and radio listings; used to include opinions
    • Asakim – Financial section
    • Sport section
  • Tuesday
    • Signon – Home Magazine
  • Wednesday
    • Signon – Fashion Magazine
  • Friday
    • Musafshabat – In-depth political analysis and commentary
    • Sofshavua – Weekend magazine
    • Journal – Culture and entertainment, TV and radio listings
    • Asakim – financial magazine
    • At – YOU, women's magazine
    • A local affiliated weekly newspaper, depending on the region

Notable journalists

Present

Past


Online version

Maariv Online is the newspapers news website. it includes updates from most of the other media outlets owned by the group, such as The Jerusalem Post, Sport 1,2 Radio 103FM and 99FM.

See also

List of newspapers in Israel

References

  1. ^ Fitsanakis, Joseph (5 March 2014). "Israeli reports accuse US of denying entry visas to Israeli spies". Intelnews.org. Retrieved 6 March 2014. 
  2. ^ a b  
  3. ^ "Minister Delivers a Blow to Maariv & Haaretz". Yeshiva World News. 1 May 2014. Retrieved 17 April 2015. 
  4. ^ "Ofer Nimrodi sells half of Ma'ariv". Globes. Retrieved 1 March 2009. 
  5. ^ "Dankner to take control of Ma'ariv".  
  6. ^ נוחי דנקנר מוכר את "מעריב" לשלמה בן-צבי ב-85 מיליון שקל [Dankner sells "Ma'ariv" to Shlomo Ben-Zvi for 85 million shekels]. Globes (in Hebrew). Retrieved 13 September 2012. 
  7. ^ Jeffay, Nathan (23 September 2012). "Israeli Media Woes Could Boost Bibi".  
  8. ^  
  9. ^ "TGI survey: Maariv's exposure grows for the first time in years". Globes. 25 July 2012. Retrieved 25 July 2012. 

External links

This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.