World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article

Vesti (Israeli newspaper)

Article Id: WHEBN0023450903
Reproduction Date:

Title: Vesti (Israeli newspaper)  
Author: World Heritage Encyclopedia
Language: English
Subject:
Collection:
Publisher: World Heritage Encyclopedia
Publication
Date:
 

Vesti (Israeli newspaper)

Vesti
Type Daily newspaper
Format compact[1]
Owner(s) Yedioth Ahronoth Group
Founded 1992
Political alignment right-wing
Language Russian
Headquarters Tel Aviv, Israel

Vesti (Russian: Вести, "News") is an Israeli Russian-language daily newspaper. Based in Tel Aviv, the paper is Israel's most widely read Russian-language paper and its only remaining daily paper in Russian.[1][2] The paper was started in 1992 by Yedioth Ahronoth Group, which remains its owner.[1][3][4] It was very widely read in the 1990s but its sales have slumped more recently. The paper is politically right-wing and was edited by the refusenik Eduard Kuznetsov from 1992 to 1999.

Circulation

In 1996 Vesti was read by around 200,000 people.[4] Since the 1990s sales of Russian-language papers in Israel have fallen sharply as emigration from Russian-speaking countries has slowed and immigrants who arrived earlier have switched to Hebrew papers. Israeli newspaper sales have also declined across the board, largely due to the internet. Vesti's sales have fallen significantly, forcing it to take cost-cutting measures, including dropping its earlier broadsheet format for a compact format in 2004. In 2005 its claimed top circulation was 55,000.[1] It employed 50 journalists in 2001.[5]

In 1994 the paper cost 0.60 shekels ($0.20), a third the cost of the Hebrew papers Yedioth Ahronoth and Maariv, reflecting its relatively poor immigrant readership.[6]

Content and personnel

Vesti has a right-wing editorial stance, like Israeli Russian-language media in general.[7][8] in 1999 it was described as "rightist-to-center on the peace process, and close to Likud on internal issues".[4][9] It supported Natan Sharansky in Israel's 1996 elections.[4] The Israeli academic Tamar Horowitz states that the paper, and the Russian press in general, played an important role in those elections: "It was Vesti that defined Netanyahu's success in the 1996 elections. The voice of the Labor Party was absent from the pages of the Russian newspapers. Had there been a Labor equivalent to Vesti, the results would have been very different."[7] In 1997 Vesti's readers chose Avigdor Lieberman as "Politician of the Year".[10] The paper strongly opposed disengagement from Gaza in 2005.[11] Each day the paper includes a supplement on a different topic: health, home life, sports, etc.[5]

Vesti was edited by one of its founders, the right-wing Soviet refusenik Eduard Kuznetsov, until he was fired in December 1999.[4][12] Many people attributed a political motive to Kuznetsov's firing, although Vesti denied this.[8] At the time The Jerusalem Post reported anonymous claims that Kuznetsov had been fired for his criticism of Sharansky's Yisrael BaAliyah party, or even at the party's request, while Religious Zionist news outlet Arutz Sheva stated that an advisor to Ehud Barak "was reportedly instrumental in bringing about Kuznetsov's dismisal [sic]".[13] The Zionist Forum and the right-wing group Professors for a Strong Israel protested the firing.[12][14] Kuznetsov was succeeded by Vera Yedidia, also the presenter of a program on Israeli public television.[5]

Vesti managing editor Yulia Shamalov-Berkovich, another of the paper's founders, later became a Kadima politician, joining the Knesset in 2009.[15][16]

Main editors

  • Eduard Kuznetsov (chief editor 1992–1999)
  • Alexander Vladimirovich Averbukh (economic editor 1993–2001)
  • Alexander Dubinsky (economic editor 2002–present)
  • Ilya Naymark (chief editor 1999–2001)
  • Vera Edidya (chief editor 2001–2002)
  • Lev Baltsan (chief editor 2002–2005)
  • Sergey Podrazhansky (acting chief editor 2005–2007)
  • Anna Sadagurskaya (chief editor 2007–2014)
  • Danny Spektor (chief editor 2014–present)

Cases

In 2006 the paper's opinion page editor and one of its writers were taken to court over an allegedly racist poem it had published.[17][18][19]

In 2008 the Russian newspaper Kommersant sued it for republishing their articles without permission or adequate attribution.[20] Reprinting articles published elsewhere is a common practice of the Russian language press in Israel and elsewhere, and Vesti had faced similar complaints in the past.[1][20]

See also

References

  1. ^ a b c d e "The press in Israel".  
  2. ^ Shvidler, Eli (2008-08-12). "Russian-language media in Israel lean toward Georgia".  
  3. ^ Gilboa, Eytan (2008-09). "The Evolution of Israeli Media". Middle East Review of International Affairs 12 (3). Retrieved 2009-09-12. 
  4. ^ a b c d e Arian, Alan; Michael Shamir, eds. (1999). The elections in Israel, 1996. SUNY Series in Israeli Studies.  
  5. ^ a b c Strich, Jo (2001-12-13). "Israel's Russian-language media meets a nostalgic need".  
  6. ^ Trofimov, Yaroslav (1994-07-16). "Israel: Trashy tabloids thrive after wave of Russian immigrants".  
  7. ^ a b Lipson, Deborah (1999-05-11). "What the immigrants' press is telling them".  
  8. ^ a b Gorodetsky, Lev (2000-07-19). "In shift to the right, Russians seek a Netanyahu comeback".  
  9. ^ Rosenthal, Donna (2005). The Israelis: ordinary people in an extraordinary land.  
  10. ^ "Lerner's Trial Irks Russians: Checkered Figure Is Immigrants' Hero".  
  11. ^ Galili, Lily (2005-07-11). "Pullout as pogrom".  
  12. ^ a b Gleit, Heidi J. (1999-12-09). "Kuznetsov fired as editor of 'Vesti'".  
  13. ^ "New Details on Vesti Firing".  (login required)
  14. ^ Breiman, Ron (1999-12-05). "Re: The dismissal of Edward Kuznetsov" (Press release).  
  15. ^ Hoffman, Gil (2009-06-29). "Ramon to quit Knesset today after 26 years".  (login required)
  16. ^ Meranda, Amnon (2009-07-06). "MK Yulia Shamalov-Berkovich sworn in to Knesset".  
  17. ^ Daniel Greenfield. "A Poet Goes on Trial in Israel for Verses Offensive to Arabs". Sultan Knish. Retrieved 2009-09-12. 
  18. ^ Galili, Lily (2008-10-17). "The freedom to hate".  
  19. ^ Fialkova, Larisa L.; Maria N. Yelenevskaya (2007). Ex-Soviets in Israel: from personal narratives to a group portrait. Raphael Patai Series in Jewish Folklore and Anthropology.  
  20. ^ a b Grant Slater (2008-12-03). "Russian paper suing Israeli publisher".  
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.