World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article
 

Syria Files

On 5 July 2012, WikiLeaks began publishing what it called the Syria Files, a collection of more than two million emails from Syrian political figures and ministries and from companies including Finmeccanica[1][2] and Brown Lloyd James[3][4] dating from August 2006 to March 2012.[5]

Contents

  • Release 1
  • Cases 2
    • Finmeccanica 2.1
    • Brown Lloyd James 2.2
    • Bashar and Asma al-Assad 2.3
    • Rami Makhlouf 2.4
  • Commentary and reactions 3
  • References 4
  • External links 5

Release

The release of the files started on 5 July 2012.[5] The database comprises 2,434,899 emails from 680 domains.[5][6] At least 400,000 files are in Arabic and 68,000 files in Russian.[7] Media organisations working with WikiLeaks on the release include the Lebanese daily Al Akhbar, the Egyptian daily Al-Masry Al-Youm, the Italian weekly L'espresso, the German public radio and television broadcaster Norddeutscher Rundfunk (NDR) of the ARD consortium, the French information website OWNI and the Spanish website Público.[8] The New York City based multinational news agency Associated Press (AP) was initially announced by WikiLeaks to be helping with the release. The claim was withdrawn by WikiLeaks and an AP spokesperson stated that AP was "reviewing the emails for possible coverage [and] did not have any advance agreement on how [it] might handle the material."[9] According to Al Akhbar's analysis, the Syria Files "illuminate—often in small ways—the nature of power within and the inner workings of certain political and economic elements in Syria".[10] Al Akhbar states its confidence that "the emails are authentic, that the senders and receivers are mainly who they say they are".[10]

The hacktivist group Anonymous claimed credit for obtaining the emails and providing them to WikiLeaks. Anonymous stated that it had "worked day and night" in order to access computer servers in Syria and that "the data available had been so massive that downloading it had taken several weeks." Anonymous gave the data to WikiLeaks because it judged WikiLeaks to be "supremely well equipped to handle a disclosure of this magnitude". Anonymous stated that as long as Bashar al-Assad remains in power, it will continue "to assist the courageous freedom fighters and activists in Syria".[11]

Cases

Finmeccanica

According to emails published by WikiLeaks on 5 July 2012,[12] the Italian conglomerate Finmeccanica increased its sale of mobile communications equipment to Syrian authorities during 2011, delivering 500 of these to the Damascus suburb Muadamia in May 2011,[1][13] after the Syrian Civil War had started, and sending engineers to Damascus in February 2012 to provide training in using the communications equipment in helicopter terminals,[14] while the conflict continued.[2]

Brown Lloyd James

In May 2011, the public relations firm Brown Lloyd James sent an email to Syrian authorities "on how to create the appearance it is pursuing reform while repressing the uprising", in Ynetnews' description of an email[15] published by WikiLeaks on 6 July.[3] Brown Lloyd James advised that "Refocusing the perception of outsiders and Syrians on reform will provide political cover to the generally sympathetic US Government, and will delegitimize critics at home and abroad. In our view, the President needs to communicate more often and with more finely-tuned messaging and the First Lady needs to get in the game. The absence of a public figure as popular, capable, and attuned to the hopes of the people as Her Excellency at such a critical moment is conspicuous. The key is to show strength and sympathy at once."[4][16] The company recommended a public relations campaign to "create a reform 'echo-chamber' by developing media coverage outside of Syria that points to the President's difficult task of wanting reform" so that the "coverage [would] rebound into Syria".[4][16] Brown Lloyd James also recommended "countering ... the daily torrent of criticism and lies" by "[a] 24-hour media monitoring and response system [that] should be in place with assets in UK and US markets; [monitoring] social media sites and [challenging and removing] false sites; and a steady, constantly updated messaging document that contains talking points geared to latest developments."[4][16]

Brown Lloyd James stated that the document was not paid for, was a "'last-ditch' effort 'to encourage a peaceful outcome rather than violence',[4] and that it was sent to Asma al-Assad, the wife of President Bashar al-Assad.[3]

Bashar and Asma al-Assad

On 8 July 2012, Al Akhbar presented an analysis of emails by President Bashar al-Assad and his wife Asma al-Assad. Al Akhbar listed the main topics of the al-Assad's Syria Files emails, and stated, "Viewed through the prism of the 'Syria Files', Syria’s first couple appear to be occupied with their representative capacities, with ample time devoted to the state of the palatial gardens, renovations, the stationary needs of low-level employees, but also issues related to bolstering the couple’s image, be it via charitable efforts or through political favors. During the first year of the uprising covered by the emails in the cache, the official and unofficial correspondence of the First Couple and ministry of presidential affairs present only few references to the ongoing tumult .... But there is no real sense of tangible power on behalf of the First Couple present within the 'Syria Files.' What is revealed is only a façade, or perhaps fittingly, a brand calculated to cloak another system: the military-security machine, which remains as of yet tightly in control and far from prying eyes."[10]

Rami Makhlouf

Syria Files examined by Al Akhbar show that after businessman Rami Makhlouf publicly claimed to respond to protestors' demands by "repenting" from business, selling shares and investing his money and time in charity and development projects, he continued to invest in several banks during 2011 and 2012. In late January 2012, he bought about 15 times as much shares (by value) as he sold, buying £S127 million and selling £S8.67 million of shares, mostly in Qatar National Bank–Syria and Syria International Islamic Bank.[17][18]

Commentary and reactions

WikiLeaks leader Julian Assange said of the files that "it helps us not merely to criticise one group or another, but to understand their interests, actions and thoughts. It is only through understanding this conflict that we can hope to resolve it."[19]

References

  1. ^ a b Squires, Nick (5 July 2012). "WikiLeaks begins publishing tranche of Syria emails".  
  2. ^ a b Mackenzie, James; Andrew Roche; Pravin Char (5 July 2012). "Finmeccanica sold radio equipment to Syria: report".  
  3. ^ a b c Haas, Sa'ar (7 July 2012). "WikiLeaks: Western firm advised Assad on media spin".  
  4. ^ a b c d e Rogin, Josh (6 July 2012). "Wikileaked: Lobbying firm tried to help Syrian regime polish image as violence raged".  
  5. ^ a b c "Syria files: Wikileaks releases 2m 'embarrassing' emails".  
  6. ^ "Syria Files".  
  7. ^ Greenberg, Andy (5 July 2012). "WikiLeaks Announces Massive Release With The 'Syria Files': 2.4 Million Emails From Syrian Officials And Companies".  
  8. ^ "WikiLeaks begins publishing 2 million Damascus files".  
  9. ^ Calderone, Michael (5 July 2012). "WikiLeaks Removes Associated Press From List of Media 'Collaborators' On Syria Docs".  
  10. ^ a b c "Asma and Bashar: Syria's British Royals".  
  11. ^ Phneah, Ellyne (9 July 2012). "'"Anonymous, hacktivists helped WikiLeaks with 'Syrian Files.  
  12. ^ "List of documents – Release How the Finmeccanica technology is helping the Syrian regime".  
  13. ^ "RE: Delivery of 500 Vehicular Radio VS3000 ( 1000 box)".  
  14. ^ Moschonas, Ilias (2 February 2012). "SELEX reply on urgent requests".  
  15. ^ "Political Communications".  
  16. ^ a b c  
  17. ^ "Rami Makhlouf: Buying Syria One Bank at a Time".  
  18. ^ "3rd Week of Jan 2012 Report".  
  19. ^ "WikiLeaks releases Syria Files, almost 2.5 mln emails to be published".  

External links

  • The Syria Files
  • Syria Files press conference
  • Project Tetratac Syria (Confidential dossier of Selex_Finmeccanica)
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and USA.gov, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for USA.gov and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
 
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
 
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.
 


Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.