World Library  
Flag as Inappropriate
Email this Article


Launched 4 September 1956 (1956-09-04)
Owned by Sveriges Television
Picture format 576i (SDTV) (1956-)
720p (HDTV) (2010-)
Audience share 23.3% (2013, MMS[1])
Country Sweden
Language Swedish
Formerly called Radiotjänst TV (1956-1957)
Sveriges TV
TV1 (1969-1987)
Kanal1 (1987-1996)
Sister channel(s) SVT2, SVTB, SVTK, SVT24
Digital terrestrial Channel 1 (SD)
Channel 61 (HD)
Canal Digital Channel 1
Viasat Channel 1
Com Hem Channel 1
Telia Digital-tv Channel 1

SVT1 is the primary television station of the Swedish public service broadcaster Sveriges Television in Sweden.


  • History 1
  • Programming 2
  • Identity 3
    • 1956-1969 3.1
    • 1969-1980 3.2
    • 1980-2001 3.3
    • 2001-2008 3.4
    • 2008-2012 3.5
  • See also 4
  • References 5
  • External links 6


The channel began broadcasting in 1956 and was known as Radiotjänst TV, A year later, it was renamed Sveriges Radio TV. In 1969, the second television station TV2 was launched and the existing channel became TV1. Both channels became a part of Sveriges Television (SVT) on 1 July 1979.

When SVT reorganised the two stations in 1987, TV1 would only broadcast programmes produced in Stockholm. In 1996, the channels were reorganised again and renamed SVT1 and SVT2. Another reorganisation took place in 2001 with the primary target of making SVT1 the most popular television channel in Sweden.

SVT's main entertainment shows, the most popular being Melodifestivalen, Så ska det låta and På spåret are broadcast on this channel. Since 2006, SVT1 has fallen behind to commercial rival, TV4 in terms of audience share (22.2% for TV4 as opposed to SVT1's 19%).


On weekdays, a typical broadcast day on SVT1 begins with the breakfast programme Gomorron Sverige (Good Morning Sweden) before the station hands over to the educational broadcasting company Utbildningsradion at 9:30am. SVT1 resumes with lunchtime programmes at 12:00pm before signing off the air until around 3-4pm. SVT1 programming continues throughout the remainder of the day and includes Bolibompa, an hour of children's programmes from 5pm and the main news programme Rapport at 7:30pm. Since December 2004, SVT1 broadcasts through the night with a simulcast of the news channel SVT24. From 25 August 2008, the main editions of the regional news moved from SVT2 to SVT1. This is the first time SVT1 has carried regional programming, the move has been made possible by digitalisation. On the same day, SVT introduced new logos to its channels.

From 7 September 2009, SVT1 began broadcasting almost round-the-clock, replacing the nightly simulcasts of SVT24 with movies, series and reruns of SVT programmes.[2]


The classic television ident until the second channel, TV2 launched on 5 December 1969.


The channel was initially named Radiotjänst TV, and changed its name to Sveriges Radio TV when its mother company changed its name. It was usually referred to as TV for short, as it was the only television service available at the time.

During the 1960s, the television service usually used the Sveriges Radio logo as identification. It was designed by Karl-Erik Forsberg and is still used by Sveriges Radio to this day.

At the start of each broadcast day, the service used an identification card consisting of an art deco version of central Stockholm, with the Stockholm City Hall in the centre.


When a second channel was launched, the first was named TV1. As colour television came, TV1 started using a blue background behind their logo.


TV1 and TV2 became a separate company called Sveriges Television in the late 1970s. It received a new logo in 1980. It was drawn by the English graphic designer Sid Sutton and consisted of the letters S, V and T drawn as three stripes, coloured blue, red and green.[3] TV1 and TV2 also got matching logo. Although the logo sometimes appeared red, green and blue, on-screen TV1 usually used a white version on coloured backgrounds.

The channel was renamed as Kanal 1 in 1987. At the same time, the in-vision announcers were removed from the channel. Instead, announcers would talk over slides.

In-vision announcers returned only for Christmas but completely in 1994 and have stayed ever since.

The two channels were merged and renamed in 1996. Kanal 1 would now be called SVT1 and received new graphics and repurposed logos. The SVT1 logo would now appear white in a blue square.

New graphics arrived one year later. The logo would now appear inside a green circle and a blue rectangle.

The final version of the striped logos arrived in 1997 and showed the logos on top a blue ball.


In 2001, all SVT channel went through a major rebranding with new logos. The new logo was designed by Timothy Wilkinson and Darrell Pockett from English & Pockett. The new corporate symbol was a star made up of five flower petals (the "starflower").

SVT1's new logo was an orange square with the numeral "1" in the Myriad font next to the starflower. The new graphics used on the channel were orange, red and violet.

In 2003, a new, predominantly orange, graphics package was launched. It was used until 2008 with minor changes. In 2007, all SVT continuity switched from the old 4:3 format the new widescreen format. Since 2001, SVT1 intended to become the popular channel of all except the narrower niche profile channel, SVT2.


SVT1 underwent another rebranding on 25 August 2008. The channels received new logos from a Stockholm-based firm called "Liberty". The new logos didn't feature the starflower. For SVT1, the logo consisted of the lowercase letters S, V and T in white and the numeral "1" in orange in a violet rectangle, which has the shape of a modern television screen. The new graphics from the channel were designed by Dallas Sthlm.[4]

See also


  1. ^ "Årsrapport 2013" (PDF). Mediamätning i Skandinavien. 
  2. ^ "SVT dygnet runt". Gefle Dagblad. August 20, 2009. 
  3. ^ "SVTs logotyper sedan starten". Retrieved 2009-03-21. 
  4. ^ "Här är SVTs nya utseende". Dagens Media. August 19, 2008. 

External links

  • SVT (Swedish)
This article was sourced from Creative Commons Attribution-ShareAlike License; additional terms may apply. World Heritage Encyclopedia content is assembled from numerous content providers, Open Access Publishing, and in compliance with The Fair Access to Science and Technology Research Act (FASTR), Wikimedia Foundation, Inc., Public Library of Science, The Encyclopedia of Life, Open Book Publishers (OBP), PubMed, U.S. National Library of Medicine, National Center for Biotechnology Information, U.S. National Library of Medicine, National Institutes of Health (NIH), U.S. Department of Health & Human Services, and, which sources content from all federal, state, local, tribal, and territorial government publication portals (.gov, .mil, .edu). Funding for and content contributors is made possible from the U.S. Congress, E-Government Act of 2002.
Crowd sourced content that is contributed to World Heritage Encyclopedia is peer reviewed and edited by our editorial staff to ensure quality scholarly research articles.
By using this site, you agree to the Terms of Use and Privacy Policy. World Heritage Encyclopedia™ is a registered trademark of the World Public Library Association, a non-profit organization.

Copyright © World Library Foundation. All rights reserved. eBooks from Project Gutenberg are sponsored by the World Library Foundation,
a 501c(4) Member's Support Non-Profit Organization, and is NOT affiliated with any governmental agency or department.